المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : "بريزنتيشن"جعل من ساعدني يشوف السعادة بيامه

JAWAHIR
29-10-2011, 11:24 PM
ياناس بليز ساعدوني الله يرضى عليكم
بعد العيد عندي اختبار الحوار شفوي تقول الدكتورة بطرح لك موضوع وانتي ناقشية امام البنات وش اسوي خااايفة مو من البنات والموقف لا لا لا لا انا خايفة لاني ماعرف اركب جمل وانا عندي حصيلة من الكلمات وش اسوي ساعدوني وانا توني مستوى ثالث انجليزي:smile (16):

علاء
29-10-2011, 11:44 PM
الله يعينك يارب الحل بيدك انت فقط ...
شوفي يا اختي انت بحاجه :
١- مشكله تركيب الجمل يعني ضعف في قواعد اللغه وبالاخص الازمنه راجعيها من جديد وكوني جمل عليها .
٢- التدريب اليومي وبشكل مكثف على المحادثه مع احد افراد المنزل او صديقه مع التقييم وتعديل الاخطاء ولا يهم ان كثرت او قلت المهم تتحدثي
٣- الثقه بالله اولا ثم بنفسك
٤- اثناء الحديث حاولي ان لا تنظري للأعين وركزي على كلامك حتى لا تتشتت افكارك
٥- احتفظي بنوته صغيرة فيها الافكار الرئيسه

هذا الي عندي وان شاء الله يفيدوك الاعضاء بشئ

bigevil
29-10-2011, 11:54 PM
الله يعينك

ركبي جمل كثيرة واحفظيها غيب وردديها بستمرار بصوت عالى حتى يتعود لسانك

وانا مستعد اساعدك باللى تبين بس اطلبي

بس قولى لى الموضوع انت تعرفينه اللى راح تتكلمين فيه والا هى تختار لك يوم العرض ؟؟؟

joood-ksa
30-10-2011, 01:13 AM
ياااعمري الله يوفقك وييسرها عليييك
اتذكرها هذي المادة بس الدكتورة اعطتنا وقت نجهز للموضوع وكنا قروووبات
وعملنااه عرض عالبروجكتر كان عن " المجــاعة في العــالم "
الكل تكلم عن نقطة
>>> نسيت ايش هي النقاط كان قبل سنتين وشوي هههههه *_^

الله يوفقك ويسهل عليييك ومثل ماقالوا الاخواان حاولي تفهمين اهم الازمنة البرزنت و الماضي والمستقبل الاساسيات يعني وتكوين جمل بسيطة عن الموضوع المطروح

وطمنينا وش يصير معك
دعواااتي لك

PRΛDΛ
30-10-2011, 01:23 AM
ان شالله بتتسهل عليك :)
تدربي كثييير ، اختاري انتي مواضيع عشوائيه واكتبي عنها بعدين احفظي اللي كتبتيه وقوليه لاختك و الا لصديقتك والا لأي احد لو مايعرف انجليزي بس عشان تروح رهبة الموقف .. اقري البرقرافات البسيطه هنا والا المحادثات .. بس انتبهي اذا جيتي تتكلمين عن اي موضوع لا تقولينه كأنك تقرين و علي صوتك هذا اهم شي و خليكي واثقه من نفسك ،،
<3 +

JAWAHIR
30-10-2011, 07:27 PM
:small (235):الله يجزاكم الـــــــــ1000ف خير ومشكورين على وقفتكم معي يالبى قلوبكم انا عارفة الازمنة كلها واعرف اركب جمل وهي تعطينا في نفس المحاظرة محادثة وكم موضوع وتقول سوي مثل هذي المحادثة بنفس هذا الموضوع يعني نكتب هذي المحادثة بتغير بعض الكلمات اللي تناسب الموضوع واحس انا شاطرة في الكتابة وفي الازمنة
بس انا خايفة تقول بطلعك قداااام وعطيك موضوع وتكلمي انتي
بس هي ماقالت من الكتاب ولا من برا المواضيع

shreef2king
31-10-2011, 03:19 AM
انا هاقولك علي حاجة
طبعا زي ما قالو الزملاء لازم تتدربي
بس
اهم تدريب انك تقفي قدام ناس وتتكلمي من غير لخبطة ومن غير تلغثم ومن غير تردد
ممكن تجمعي اسرتك في البيت وتعملي معاهم بروفة تدريب يعني كانهم هم الطلاب وتبداي تتكلمي
اهم حاجة وانت بتتكلمي قدام الطلبة
انك متركزيش علي حد معين بمعني خلي عينك رايحة جاية يمين وشمال عشان لو ركزت في عين حد ممكن تتلخبطي
وطبعا اوعي تقفي في مكان واحد خليكي في حركة دائمة
ومفيش مانع انك توجهي بعض المحادثة في اتجاه الدكتورة او كمان حتي تساليها سؤال زيها زي باقي الطلبة الدكاترة بيحبو كده ( اللهم اعلم الدكتورة بتاعتكم ايه ظروفها )
اهم حاجة حاولي متخليش حد يقاطعك الا لما تكوني عايزة كده
واخيرا خلي نبرة الصوت متناسبة مع الكلام يعني ساعات لازم تعلي صوتك وساعات تخفضيه
اه وحاجة كمان استخدمي لغة الجسد يعني تشاوري بايدك وتتحركي وتحاولي تمثلي الكلام اللي انت بتوقلية
ربنا معاك ويرعاك ويسهلك ان شاء الله
ومتنسيش الدعاء
ربي اشرح لي صدري واحلل عقدة من لساني يفقه قولي

JAWAHIR
31-10-2011, 11:29 PM
الف شكر ماقصرتوا لبى قلوبكم
وان شاء الله الدكتورة تعطينا مواضيع محددة واقولكم وتساعدوني